Moni varmasti muistaa noilta lapsuusajan keväisiltä hiekkalaatikoilta kuolemattoman sanonnan, jolla yritettiin varmistaa mahdollisimman laadukas ja pystyssä pysyvä hiekkakakku. Pankkitoiminnassa hyvän ja laadukkaan datan muodostamiseen tarvitaan paljon muutakin kuin hiekkalaatikoilta tuttuja loitsuja ja tähän on kiinnittänyt huomiota myös Euroopan finanssivalvonnan viranomaiset (ESA) EBA, ESMA ja EIOPA julkaisemalla jokin aika sitten raportin Big Datan hyödyistä ja riskeistä finanssialalla. Euroopan finanssivalvontaviranomaisten havaitsemat riskit sisältävät mahdollisuuden virheisiin Big Datan käsittelyssä, mikä saattaa johtaa rahoituspalvelujen tarjoajien tekemiin virheellisiin päätöksiin. Erityisesti riskidataan liittyvät virheet voivat olla kohtalokkaita. Datan laatuun on siis kiinnitetty huomiota ja kiinnitetään jatkossa entistä enemmän.
On selvää että myös asiaskaskokemuksen näkökulmasta oikean ja täsmällisen datan kerääminen on kriittistä ja se auttaa pankki- ja rahoituspalvelujen tarjoajia tarjoamaan asiakkailleen erinomaisia kokemuksia eri kanavien kautta ja reaaliaikaisesti. Toisin sanoen data auttaa tuottamaan asiakaskokemuksen jota asiakkaat ovat odottaneet ja joka lisää sitoutumista palveluntarjoajaan.
Data on niin keskeistä pankkitoiminnassa, että ilman henkilötietoja ja käyttäjädataa ei voisi tuottaa ja toimittaa asiakkaille tuotteita ja palveluita. Henkilö- ja käyttäjädataa tarvitaan, jotta esim. rahoitushankkeet, sijoitustoimeksiannot tai maksut voidaan käsitellä ja toimittaa asiakkaalle tai asiakkaalta.
Finvan kevään seminaarisisältöjen kautta pyrimme herättämään ajatuksia ja ymmärrystä myös dataan, sen hyödyntämiseen ja oikeaoppiseen käsittelyyn mm. asiakkaan tuntemisen ja rahanpesun estämisen, henkilötietojen käsittelyn, asiakaskokemuksen sekä operatiivisten riskien hallinnan näkökulmista ja näiden aiheiden kautta tuottamaan kumppaneidemme toimintaan kilpailukykyä sekä kotimaisilla että kansainvälisillä finanssitoiminnan markkinoilla. Tervetuloa mukaan!
Jani Tuomainen
Senior Program Manager, Finva
Esimerkkejä kevään koulutuksistamme
KYC & AML – asiakkaan tuntemisen ja rahanpesun estämisen ajankohtaispäivä 12.4.2018
SQL-kielen perusteet finanssialan asiantuntijoille 26.4.2018
Operatiivisten riskien hallinta finanssialalla 15.5.2018
Asiakaskokemus ja palvelumuotoilu finanssialalla 16.5.2018
Henkilötietojen käsittely ja tietosuoja (GDPR) finanssialalla 23.5.2018
Sähköinen asuntokauppa nyt ja tulevaisuudessa 1.6.2018